על ט"ו בשבט, פירות יבשים ותרופות סבתא

מאת איה הוד – נטורופתית

הקדמה

נושא הפירות היבשים הינו נושא שנוי במחלוקת . יש מי שמתנגד להם נחרצות ויש מי שמאמין שזה הדבר הכי בריא מתוק שאפשר להכניס לגוף. חשוב לציין שדעתי בנושא מאוד תלויה במצבו של האדם שמולי: יהיו מקרים בהם אמליץ על פירות יבשים בשמחה רבה (כמובן עם הגבלות מסויימות לגבי סוג הפירות והכמות) ויהיו מקרים שאמליץ לא להתקרב אפילו לאחד קטנצ'יק.

במאמר הבא אני מביאה את הזוית הטיפולית של פירות יבשים, אך לפני כן עליי לסייג זאת בכמה מילים: אם קיימת ברקע בעיית סכרת, פטריית קנדידה, חולשה חיסונית, דלקות שונות, מחלות מעי דלקתיות, פרזיטים, תולעי מעיים, גזים, נפיחות, טפילים למיניהם וכמובן בעיית עודף משקל – נא להימנע מפירות יבשים!

פירות יבשים???

נכון, אתם צודקים, כולם כבר יודעים שפירות יבשים יכולים להיות נזק בריאותי לא קטן על כל הסוכר שיש בהם, שלא נדבר על כך שבמקרים רבים בתהליך הייבוש מוספים להם חומרים כגון SO2 (גופרית דו חמצנית) המיועדת להעצים את צבעו ומראהו של הפרי ולעשותו יפה יותר לעין הקונה ועוד.

אז בהחלט ט"ו בשבט אינו סיבה מספיק טובה להתנפל ללא הכר על כמויות אדירות של פירות יבשים כאשר בריאותינו עומדת לנגד עיננו, או כאשר קיימת ברקע בעיה רפואית כגון סוכרת, פטרייה וגינאלית, עודף משקל ועוד…אך אין ספק, שאם נעשה שימוש מושכל במה שהטבע חנן אותנו בו נוכל להפיק את המיטב, ואפילו לפתור בעיות בריאות.

בתהליך יבושם מאבדים הפירות ויטמינים ונוזלים רבים – מה שהופך אותם למרוכזים מאוד מבחינת רמות הסוכר. אך אם הם אורגניים וללא תוספות מיותרות לשיפור מראה, צבע, ריח או טעם הם יכולים להוות "בוסט" אנרגיה מטורף ונהדר למי שזקוק לו (לפני אימון ספורט למשל). הסוכר הינו סוכר טבעי וכל אחד יסכים שאין טוב מזה בסדר העדיפויות כשמגיעים לדבר על שוקולד ועוגות.

במידה ותרצו להוריד מעט את השפעת האינדקס הגליקמי הגבוה תוכלו לשלב את אכילתם עם כמה אגוזים.

מעבר לאנרגיה זמינה, אני מזמינה אתכם ללמוד מה מכיל כל פרי מיובש כדי לבחון איך הוא יכול לשמש אותנו למען בריאותינו:

נתחיל במשמש

אחד האהובים עלי באופן אישי מאחר והוא מכיל כמות יפה של ברזל וטוב למי שסובל מאנמיה. שימו לב: המשמש הכתום הזרחני היפה זה לא המשמש שעליו אני מדברת – המשמש האורגני ללא התוספות בדרך כלל לא יראה כל כך כתום אלא יותר חום – אליו אני מכוונת!

צימוקים

כמה מכם יודעים שצימוקים מכילים חומר בשם חומצה טרטרית ((Tartaric acid)?
חומצה זו הינה חומצה אורגנית הנמצאת בטבע בעיקר בענבים ומהווה אחת מהחומצות הדומיננטיות ביין. הודות לנוכחותה ולנוכחות הסיבים התזונתיים שבצימוקים הם נהדרים כדי לסייע בפינוי פסולת באופן יעיל יותר מהמעי ולמנוע מחלות של המעי הגס. הצימוקים גם מכילים חומרים המסייעים להקל על כאב ודלקות. עצה ידידותית: יבשו ענבים בעצמכם בשמש – כל כך פשוט להכין צימוקים ללא חומרים מיותרים. אם תגדילו לעשות ולהכינם מענבים אורגניים אז תחסכו לעצמכם גם את הריסוס בו מרססים ענבים.

שזיפים

מגיל צעיר אנחנו יודעים לקשר את המילים "שזיף מיובש" עם המילה "עצירות". אחת מתרופות הסבתא הידועות ביותר למצב של עצירות הינה השריית שזיפים מיובשים במים או בישולם במים ואכילתם (כולל שתיית הנוזל המתקבל). אם כך, לא אני שאפר את המסורת ארוכת השנים (למרות שישנם מצבים בהם הייתי בוחרת בדרך אחרת לטפל בעצירות), אך רק אזכיר לכם: לכו על אורגני בלי חומרים מיותרים, ותבורכו עם במקביל תעשו עיסוי טוב בכיוון השעון על הבטן שכנראה זקוקה לעידוד, ותשימו דגש על שתיית הרבה מים. מעבר לכך, השזיף המיובש מכיל כמות נכבדת של ויטמיני B, ויטמין A, ברזל ואשלגן.

תמרים

ללא ספק אחד הפירות היותר פופולאריים מבין הפירות היבשים. רבים מוצאים בתמרים נחמה כחטיף, ואין ספק שכיף לשלבם בתפריט כמשהו מתוק (מבלי להיסחף בכמויות) או כספקים של אנרגיה זמינה. התמרים, כמו השזיפים, אף הם מצויין למצבים של עצירות, בין היתר הודות לסיבים התזונתיים שבהם. בנוסף, הם עשירים בסידן, ברזל ואשלגן שכל כך חשוב לגוף.

תאנים

אז אנחנו מכירים אותם בשם "דבלים" והם נכנסים יחד עם התמר והשזיף לקטגוריית "המסייעים במצבי עצירות". אך מעבר לכך, הדבלים מכילים ברזל, סידן, מגנזיום ועשירים ביותר בסיבים תזונתיים המקנים בריאות למעיים. הם יסייעו במצבי עייפות, חולשה ואנמיה.
כילדה אני זוכרת שלימדו אותי לגשת לעצי התאנה (יש 2 מאחורי הבית) ולמרוח את החלב שלהם על יבלות – מניסיון: אם אלו היבלות "הנכונות" זה עובד כמו קסם!

דובדבנים

מכירים את הדובדבנים האדומים מאוד בצורה לא טבעית ששמו לנו על עוגות יום ההולדת כשהיינו קטנים? – עשו טובה לעצמכם ולבריאותכם הימנעו מהם. סביר להניח שתוכלו למצוא בהם יותר צבעי מאכל וחומרים כימיים מאש ר בכל מקום אחר.

חמוציות

טוב, אז כמו שלשזיף המיובש יצא שם של מטפל בעצירות, לחמוציות יצא שם של מטפלות בדלקות חוזרות בדרכי השתן. אם זוהי מטרתכם – תצטרכו לעשות שימוש בחמוציות ללא סוכר (או להעדיף חמוציות טריות/קפואות) – תוכלו להנות מלפזר אותם בסלטים או לשלבם בגרנולה, יוגורטים או תבשילים ולהרוויח מהן את הטעם המתוק-חמוץ טעים הזה. לא לשכוח לשתות המון.

חרוב

בניגוד לשאר הפירות היבשים, החרובים מכילים כמות יפה של חלבון והכי פחות נוזלים. הוא עשיר מאוד במרכיבים חיוניים ולכן נאמר עליו שניתן להתקיים רק ממנו לתקופה ממושכת.
החרוב מצויין לטיפול בשלשולים (אבקת חרובים תסייע למצבי שלשול ביעילות רבה גם בתינוקות) בין היתר בגלל תכולת הטאנינים שבו (חומרים מכווצים).
אם אתם אכלני שוקולד מושבעים – נסו את שוקולד החרובים כתחליף (שימו לב לכמויות הסוכר והשומן – ואל תגזימו גם בזה)

הדבש של החרוב מעולה לטיפול באפטות (פצעים כואבים בחלל הפה והלשון)
יש שעושים בו שימוש נהדר כתחליף לקקאו מאחר והוא לא מכיל קפאין והוא מתקתק.

שאר הפירות

כל שאר הפירות המיובשים שנכנסו לשוק בשנים האחרונות – הפירות הפחות סטנדרטיים כגון:
קיווי, אפרסמון, תפוח, אפרסק, מנגו, תות וכדומה – השתדלו לאכול אותם חיים ולוותר על התענוג המיובש. ואם כבר– בדקו שהם אורגניים, לא מסוכרים וללא חומרים ותוספות (אחד הסימנים יכול להיות הצבע. למשל, אם הקיווי מאוד ירוק זרחני-בוהק אני ממליצה להתרחק!)

אגוזי מלך

חשובים כחלק מהתפריט היומי, מסייעים להורדת הכולסטרול, מכילים חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3, יסייעו להפחית את קפיצת הסוכר בדם בזמן אכילת פירות יבשים (הפחתת האינדקס הגליקמי), מעולים כתוספת מעל סלט ירקות או אפילו בתוך לחמים ומאפים בריאים.

שקדים

הולכים טוב עם חיזוק כללי של הגוף, חיזוק עצמות ושיניים, בין היתר מאחר והם בעלי ערך תזונתי גבוה ומכילים חלבון, מינרלים רבים כגון סידן, ברזל, אשלגן ומגנזיום, וויטמיני B כולל חומצה פולית. זאת אחת הסיבות לכך שהם אהובים מאוד על צמחוניים . יש לאכלם לא קלויים.

ט"ו בשבט מתוק ובריא!

אודות הכותבת

 איה הוד נטורופתית מוסמכת R.na

מתמחה בטיפול בבעיות במערכת העיכול על ידי תזונה, צמחי מרפא ודמיון מודרך. חברה באגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית, מרצה בנושאי הריפוי הטבעי, בעלת קליניקה העוסקת בתזונה, צמחי מרפא, תוספי מזון, רפואה פונקציונלית, אוליגותרפיה, הומוטוקסיקולוגיה, רפואת גוף-נפש, שיטת EFT ודמיון מודרך. 

מנהלת קהילת 'ענף רפואה משלימה' באתר דמרקר-קפה, מנהלת פורום 'תרופות סבתא' בפורטל הבריאות MSN-BeOK, 

בעלת האתר "נטורופתיה ורפואה משלימה": http://www.ayahod.com 

מוציאה לאור של מגזין "נטורוטבע"- ירחון לנטורופתיה ורפואה טבעית.
ליצירת קשר עם איה: 09-7677621,  office@ayahod.com

כתיבת תגובה